מערכת סינון מוסדית

  • ראשי
  • מערכת סינון מוסדית

הצורך בהתקנת מערכת סינון אוויר להגנה מפני חומרי אב”כ (אטומי, ביולוגי, כימי) קיימת על פי הנחיות מערכת הביטחון במדינת ישראל כבר משנת 2010, בה נקבעה תקנה המחייבת קבלנים כבר במעמד תכנון המבנה ובנייתו, לשלב מערכת שכזאת. האיום מפני התקפת טילים לא קונבנציונלית על מדינת ישראל אינו איום סרק, ולא מעט מדינות בעולם בכלל ובמזרח התיכון בפרט כבר נאלצו להתמודד עמו.  הפתרון שהוביל את תחילת שנות התשעים במלחמת המפרץ הראשונה היה הגנה אישית באמצעות מסיכות אב”כ ואמצעי מיגון אישיים אחרים, אך נמצא כפחות יעיל ומסורבל בהרבה, ולמרבה המזל לא נדרש לעמוד במבחן המציאות מאחר וכל ההתקפות על מדינת ישראל במלחמה זו היו קונבנציונליות.

אלא שאין לסמוך על המתרחש בעבר ובוודאי לא על המזל בנושא חשוב כהכנה על חיי אזרחי המדינה, ומשום כך תחומי המחקר והפיתוח בתחומים הללו ילדו את מערכות הסינון מרחביות. מדובר במערכת לסינון אוויר המנקה את האוויר מרעלים וחומרים מסוכנים טרם הכנסתו לחלל החדר, ובכך מאפשרת שהייה ממושכת של קבוצת אנשים בחלל (וכן הגנה על בעלי חיים/ חיות מחמד) וקבלת הגנה מלאה מפני התקפה בלתי קונבנציונלית שעשויה לבוא.

מעבר למערכות הסינון הביתיות, שמתאימות לחללים קטנים (עד 12 מטר מרובע או עד 36 מ”ק), אשר מותקנות על קיר הממ”ד ודורשות חיבור פשוט בעזרת תקע חשמלי תלת פאזי וחיבור בין שני צינורות חיצוני ופנימי, קיימת גם מערכת סינון מוסדית המיועדת להגנה על חללים גדולים יותר, מרחבי עסקים, קניונים, חדרי מדרגות, גני ילדים ובתי ספר ועוד.

הדרישות להתקנת מערכת סינון למוסדית נקבעות על פי גודל המרחב הרצוי:

  • ממ”מ (מרחב מוגן מוסדי) בגודל עד 12 מ”ר יצריך מערכת משופרת שתעניק הגנה לעד שלושים נפשות השוהים במבנה. מיועד למשרדים קטנים, תחנות דלק, חנויות וכדומה.
  • ממ”מ בשטח של עד 20 מ”ר יצריך מערכת חזקה ומשוכללת יותר שתספק מרחב מוגן לעד 50 נפשות, ומתאימה לעסקים גדולים, בתי ספר וכדומה.
  • ממ”מ עד שטח של 40 מ”ר תעניק מחסה והגנה לעד 100 נפשות, ומתאימה לקניונים וארגונים גדולים.

ההבדלים בין המערכות הוא בדרישות ההתקנה שלהן, בגודל המסננים, בכמות השסתומים הנדרשים ואף בוויזואליות של המערכת, שכן אין מדובר במערכות קטנות וקומפקטיות התלויות על הקיר בדומה למערכות סינון ביתיות, אלא במערכות גדולות אשר לרוב מונחות בפינת החלל ומחוברות משם על פי הצורך למערכת החשמל ולפתחי האוורור של המרחב. מומלץ מאוד בהתקנת מערת סינון למוסדית לקבל ייעוץ מקצועי ותכנית התקנה בהתאם למבנה ולצרכיו.