מערכת סינון לממ”ק (מרחב מוגן קומתי)

  • ראשי
  • מערכת סינון לממ”ק (מרחב מוגן קומתי)

האיום מפני התקפה בלתי קונבנציונאלית על מדינת ישראל הוא איום קיים וממשי, ומותיר את מערכות הביטחון ושלטונות המדינה בדריכות ובחשיבה תמידית הנוגעת לפיתוח אמצעי הגנה על הציבור בישראל. כבר לאחר מלחמת המפרץ הראשונה בשנת 1992 החלו וועדות החקירה והסקת המסקנות, הנוגעות למוכנותו של העורף ויכולתו להתמודד עם מתקפות מכל הסוגים, קונבנציונאליות ובלתי קונבנציונאליות, עם טילים בעלי ראש נפץ ועם השלכת חומרי אב”כ (אטומי, ביולוגי, כימי).

אחת המסקנות המובילה מאז את שוק הבניה בישראל, הוא הצורך במרחב מוגן מפני כל סוג של התקפה, לכל מבנה במדינה. הפתרון הפופולרי והנכון ביותר לבתי מגורים ודירות הוא בניית חדר מסוג ממ”ד (מרחב מוגן דירתי). במרחבים מוסדיים לעתים מדובר בפתרונות מורכבים יותר, הן בשל הצורך במרחב גדול יותר שנועד להכיל כמות גדולה של אנשים והן במורכבות המיגון לחללים הללו.

במרחבים עסקיים כגון בניני משרדים וגם בבניינים רבי קומות בהם לא קיים חדר ממ”ד בכל דירה, מתוכנן הממ”ק- מרחב מוגן קומתי. מרחב זה יכול להיות חדר מדרגות או חלל משותף אחר, העומד בפרמטרים הנדרשים להגנה על יושביו. אחד הדברים החשובים ביותר על מנת לספק הגנה מרבית מכל הסיכונים האפשריים הוא התקנתה של מערכת סינון לממ”ק.

מערכות הסינון הן מערכות מתקדמות שנועדו להחליף את הצורך באמצעי מיגון אישיים כגון מסיכות אב”כ. בעזרת מערכת סינון ניתן לספק הגנה לכמות גדולה של שוהים במרחב בו זמנית, ואף לתת מענה לחיות מחמד/ בעלי חיים ולא להפקירם בעת מלחמה. מערכת סינון לממ”ק היא שונה ממערכת סינון לממ”ד, הן בשל ההתאמה לגודל השטח הנדרש להגנה, שלרוב יהיה גדול יותר, והן בשל צרכי החיבור וההתקנה המיוחדים, שכן מערכות אלה מצריכות חיבור חשמלי בעוצמה גבוהה, וחיבור צינורות לפתחי האוורור ומקורות תחלופת האוויר של החלל.

מערכת סינון לממ”ק חשוב לרכוש מחברה מקצועית ואמינה ועל סמך ייעוץ מקדים בלבד, לאחר שמומחה מיגון הגיע למקום ובחן את מאפייניו. מדובר במערכות שישקטו על שמריהן לאורך זמן ויידרשו לתגובה רק בזמן אמת, כך שחשוב לבחור במערכת אמינה ועמידה לאורך שנים רבות, שאינה מצריכה תחזוקה שוטפת יקרה ומסורבלת. במדינת ישראל קיים תו תקן קפדני ומחמיר למערכות אלה, שפותח בשילוב עם הג”א, ומבטיח כי מערכות סינון אוויר מפני חומרי אב”כ- לממ”ד, לממ”ק ולממ”מ , יעמדו בסטנדרטים הגבוהים ביותר שניתן ויבטיחו הגנה מקסימאלית ומיטבית במקרה של אזעקת אמת.