מערכת סינון לממ”ד פיקוד העורף

  • ראשי
  • מערכת סינון לממ”ד פיקוד העורף

פיקוד העורף הוא הגוף בצבא הגנה לישראל האמון על בטיחות האזרחים בשעת מלחמה.  מטרתו של הכוח הוא חיזוק החוסן הלאומי ושמירה על חיי אדם. פיקוד העורף אחראי  על הכנת המרחב האזרחי טרם פרוץ מלחמה ותמיכה באזרחים בעת עימות. סמכותו ואחריותו של הפיקוד הוא ביצוע פעולות חילוץ והצלה באירועי תקיפת אזרחים, וסיוע לשיקומם מהיר של האזרחים בסיומה של מערכה. בסמכותו של פיקוד העורף לפרסם הנחיות שוטפות להתגוננות אזרחית, בעתות חירום  ובשעת רגיעה.

אחת התובנות שנולדו לאחר מלחמת המפרץ הראשונה הייתה הצורך במרחב מוגן דירתי- ממ”ד, על פני התרוצצות בין מקלטים וחדרי מדרגות שהיוותה סכנה והייתה מסורבלת. משום כך חוקק בשנת 1992, עם ניתוח מסקנות המלחמה ומוכנות העורף, חוק המחייב קבלנים במעמד בניית בנייני מגורים, בהקמת חדר ממ”ד בכל דירה. ברבות השנים ובעקבות שילוב של מידע מודיעיני, ניתוח הסיכונים ואירועים שהתרחשו בעולם, בוצע תיקון לחוק בשנת 2010 שקבע כי על הקבלנים להתקין מערכת סינון אוויר לממ”ד להגנה מפני תקיפה באמצעים בלתי קונבנציונאליים. התיקון לחוק בעצם הפך את ביתו של אדם למבצרו, כאשר הממ”ד שנבנה על פי תקן מחמיר וכולל מערכת סינון אוויר מתקדמת- מעניק מקום מבטחים מפני כל סוג של התקפה על מדינת ישראל.

מערכת סינון לממד פיקוד העורף קבע כי תותקן אמנם במבנים חדשים, וללא התקנה זאת לא יזכה הקבלן לקבל את טופס 4 הנכסף, אולם המלצותיו של פיקוד העורף כללה גם דירות בעלות ממ”ד שנבנו טרם לתיקון החוק, בהתקנה עצמאית של בעלי הדירה. מאחר והמלצה זאת ניתנה על ידי פיקוד העורף, שהוא הסמכות הבולטת במדינה והגוף האמון על בטחון האזרחים בעת מלחמה, המלצה זאת אומצה על ידי רבים וחברות המשווקות את המערכת החכמה מדווחות על עלייה מתמדת בביקוש, גם ללא איום אסטרטגי מיידי.

ברור לכל כי המתנה לאזעקת אמת או אף לעלייה ברמת הכוננות תביא להסתערות המונים על אמצעי המיגון, ומאחר ומדובר במערכות העמידות לאורך שנים רבות ואינן מצריכות תחזוקה שוטפת, מוטב לא להשתהות ולרכוש מערכת סינון לממ”ד בהתאם להנחיות פיקוד העורף, בעת רגיעה, ולא להמתין לאיום קיומי ולשעת האפס.

פיקוד העורף והג”א גם היו שותפים לקביעת תו תקן מחמיר ומוקפד שיבטיח מערכות סינון לממ”ד איכותיות ועמידות שימלאו נאמנה את המטרה לשמה נוצרו, ובשיתוף עם מכון התקנים הישראלי שגם מפקח על הייצור, קבעו סטנדרט גבוה, וממליצים לכל רוכש מערכת סינון לוודא כי מדובר במערכת שנושאת את תו התקן.