מידע לאדריכל – כל מה שצריך לדעת

  • ראשי
  • מידע לאדריכל – כל מה שצריך לדעת

החל משנת 2010 יצאה תקנה חדשה המחייבת התקנה של מערכת סינון בממ”ד בכל מבנה חדש. בהתאם, כיום כלל האדריכלים המכינים תכניות בנייה צריכים להכניס בכל תכנית ממ”ד את מערכת הסינון מבעוד מועד.

מערכת סינון לממ”ד

מערכת סינון בממ”ד מיועדת לסננן את האוויר במרחב המוגן בעת מתקפת אב”כ (אטומי, ביולוגי, כימי). אנשי המקצוע המתעסקים בצורה המקצועית ביותר בהתקנת מסנן למרחב מוגן הם העוסקים במיגון. כיוון שלא כל העוסקים בתכנון ובנייה מכירים את כלל החוקים והתקנות בנושאי המיגון, חשוב לשים לב, מידע לאדריכל – מערכת סינון לממ”ד חייבת לעמוד בת”י 4570 חלק 4, אשר קובע שקיימים מצבי אוורור וסינון נפרדים.

בנוסף, מערכת סינון לממ”ד צריכה להיות מורכבת ממספר מרכיבים: שסתום הדף ומסנן מוקדם אוויר / אבק, ספק כוח – מפוח חשמלי, מסנן אב”כ, מפוח ידני, חיבורים בין רכיבים במערכת המורכבים מצינורות גומי ומארז תיקני. כאמור, העוסקים במיגון הם המומחים לעמידה בדרישות השונות ויכולים לבצע את עבודת המיגון ואיבזור הממ”ד בצורה הטובה ביותר.

בחירת מסנן – מידע לאדריכל – מערכת סינון לממ”ד:

אדריכל יקר, אם החלטת בשלב התכנון על בחירת מסנן אב”כ ללא התייעצות עם יועץ מיגון, כדאי שתקח בחשבון מספר היבטים בעת ביצוע הבחירה:

1. תקופת אחריות – חשוב לבחון את שנות האחריות שכל יצרן מציע, האחריות לעיתים תהיה שונה בין המערכת כולה למסנן.

2. מערכת הפעלה – רצוי לבחור מערכת ידידותית להפעלה כך שגם ילדים יכולים להפעילה.

3. מסנן פחם – מסנן הפחם הוא אשר מסנן את החומרים הרעילים בעת מתקפה בחומרים לא קונבנציונליים, בהתאם כדאי לשים לב מהו אורך חייו.

4. עלויות אחזקה – כמו בכל מערכת, גם מערכת סינון אוויר לממ”ד דורשת תחזוקה תקופתית. חשוב לבחון מה עלויות התחזוקה הכלולות בסוג המסנן הנבחר. כמו כן, כדאי לבחון מה התדירות לביצוע תחזוקה למערכת (לעיתים העלות פר ביצוע תחזוקה תקופתית נמוכה יותר מאחרות אך נדרשת תחזוקה בתכיפות גבוהה יותר ובהתאם, עלויות התחזוקה המצטברות יוצאות גבוהות בהרבה).

5. מוניטין החברה המייצרת – חשוב לבצע בדיקה מעמיקה על החברה שמפתחת ומייצרת את המערכת ולבחור בחברות יציבות בעלות ניסיון ומוניטין של שנים וזאת במטרה לוודא שגם בעוד חמש שנים יהיה לך למי לפנות בנוגע למערכת שהתקנת.

6. נראות המערכת – במצבי שיגרה רוב המרחבים המוגנים הדירתיים משמשים כחדרים רגילים, כאדריכל, המיגון והנראות בעלי חשיבות, ולכן, כדאי לבחור במערכת אסטטית וקומפקטית ככל הניתן על מנת לאפשר לדרים בחדר ליהנות ממנו.

בדיקות לממ”ד ומעבר טופס 4

בפרויקטים של בנייה הקבלן והאדריכל נדרשים בהזמנת בדיקות של גורמים חיצוניים אשר נותנים אישורים למטרת קבלת טופס 4. בבדיקת תקינות הממ”ד בוחנים אטימות, חוזק הקירות וטיב עבודת הטיח והבטון, בדיקת מערכות האוורור וסינון האוויר, שילוט וסימון.